مدیریت تضمین کیفیت (QA)
ماموریت
در Bluprint، تیم مدیریت تضمین کیفیت (QA) ما متعهد به اطمینان از بالاترین استانداردهای کیفیت و قابلیت اعتماد در راهحلهای نرمافزاری خود است. ما به اجرای فرآیندهای قوی تضمین کیفیت، بهرهگیری از ابزارها و تکنیکهای خودکارسازی، و ترویج فرهنگ بهبود مداوم متعهدیم تا محصولات برتری ارائه دهیم که انتظارات مشتریان را برآورده یا بهبود بخشیم.
مسئولیتهای کلیدی
- برنامهریزی و استراتژی کیفیت
ارائه یک استراتژی کامل تضمین کیفیت، هماهنگ با اهداف کلی کسب و کار شرکت و چرخه توسعه نرمافزار.
تعریف استانداردها، فرآیندها و بهترین شیوهها برای هدایت تیم تضمین کیفیت در شناسایی، گزارش دهی و حل عیوب در طول فرآیند توسعه.
ایجاد شاخصها و نشانگرهای عملکرد کلیدی (KPI) برای اندازهگیری و پیگیری کارایی تلاشهای تضمین کیفیت و کیفیت کلی راهحلهای نرمافزاری ما.
- برنامهریزی و اجرا آزمون
همکاری با تیمها برای توسعه برنامههای آزمون، موارد آزمون و سناریوهای آزمون که همه جنبههای کارایی، عملکرد و قابلیت استفاده نرمافزار را پوشش میدهد.
اجرای موارد آزمون به صورت دستی و/یا خودکار سازی اسکریپتهای آزمون با استفاده از ابزارها و چارچوبهای مناسب برای اعتبارسنجی کارایی نرمافزار، شناسایی عیوب و اطمینان از رعایت نیازها.
انجام آزمونهای بازگشتی، آزمونهای ادغام و آزمونهای پذیرش کاربر (UAT) برای تأیید پایداری و قابلیت اعتماد نرمافزار و اطمینان از اینکه با انتظارات مشتریان همخوانی داشته باشند.
- خودکارسازی و ابزارها
شناسایی فرصتهای خودکارسازی آزمون و پیادهسازی چارچوبهای آزمون خودکار، ابزارها و اسکریپتهای خودکار برای شتاب دادن به چرخههای آزمون، بهبود پوشش آزمون و افزایش کارایی.
ایجاد و حفظ مجموعه قوی از آزمونهای خودکار برای الزامات عملکردی و غیرعملکردی، از جمله آزمونهای رابط کاربری، آزمونهای API، آزمونهای عملکردی و آزمونهای امنیتی.
ارزیابی مداوم و بهکارگیری ابزارها و فناوریهای خودکارسازی جدید برای بهبود فرآیندهای تضمین کیفیت و در جریان بودن از روندها و بهترین شیوههای صنعت.
- مدیریت و گزارش عیب و اشکال
پیادهسازی یک فرآیند مدیریت ساختارمند عیب و اشکال برای ثبت، اولویتبندی و پیگیری عیوب در طول چرخه توسعه نرمافزار.
ارائه گزارشات و شاخصهای دقیق و به موقع در مورد عیب و اشکال به نهادهای ذینفع، از جمله شدت، اولویت و بهروزرسانی وضعیت، برای تسهیل تصمیمگیری اطلاعاتی و مدیریت ریسک.
همکاری نزدیک با تیمهای توسعه و مدیریت محصول برای بررسی و حل عیوب به موقع به منظور اطمینان از اینکه مسائل بحرانی به موقع و به طور مؤثر حل شوند.
- آموزش و بهبود مداوم
بهبود مداوم با بررسی و بهینهسازی منظم فرآیندهای تضمین کیفیت، روشها و ابزارها بر اساس دروس یادگرفته شده و بهترین شیوههای صنعت.
سرمایهگذاری در توسعه حرفهای تیم تضمین کیفیت از طریق آموزش، گواهینامهها و فعالیتهای ساخت مهارت برای افزایش تخصص و کارایی آنها.
تشویق به اشتراکگذاری دانش و همکاری درون تیم تضمین کیفیت و در سراسر سازمان برای بهرهگیری از تخصص جمعی و ترویج نوآوری.
شاخصهای موفقیت
- نرخ شناسایی مشکلات و حل آن ها
اندازهگیری کارایی تضمین کیفیت در شناسایی و حل مشکلات با شاخص های مختلف.
- پوشش خودکارسازی آزمون
نظارت بر درصد موارد آزمون خودکار در مقایسه با روش دستی برای ارزیابی کارایی و قابلیت مقیاس فرآیندهای تضمین کیفیت و شناسایی فرصتهای خودکارسازی.
- کیفیت و پایداری نسخه ها
ارزیابی کیفیت و پایداری کلی نسخه های نرمافزاری بر اساس شاخصهایی مانند عیبهای پساانتشار، مسائل گزارششده توسط مشتریان و امتیازات آنها.
- عملکرد و رضایت تیم تضمین کیفیت
گرفتن بازخورد از اعضای تیم تضمین کیفیت برای ارزیابی رضایت از فرآیندها، ابزارها و بار کاری.